Monday, May 2, 2011 | By: sHamiLa...

Desginer FAShion/GayA/TrenD..


FAShion/GayA/TrenD..

Dakwah Dengan Fesyen



Banyak cara yang boleh dilakukan umat Islam untuk mendakwahkan Islam. Sebagai pereka fesyen, Melih Kesmen melakukannya melalui baju-baju rekaannya yang kini menjadi trend, bukan cuma di kalangan anak muda tapi juga orang-orang dewasa di Jerman.


Melalui gaun dan jaket kasual rekaannya, Kesmen ingin mengatakan pada dunia bahawa Islam sepadan dengan nilai-nilai yang berlaku di Barat dalam hal toleransi dan kebebasan berfesyen. Islam juga mampu lebih trendy dan moden sesuai perkembangan zaman. Di gaun dan jaket buatannya, Kesmen mencantumkan tulisan-tulisan yang mempromosikan Islam, contohnya "Hijab. My right. My choice. My life" atau "Terrorism has no religion".


Kesmen, Muslim Jerman berketurunan Turki ini mencuba idea kreatifnya pada tahun 2006, saat dimana ramainya umat Islam melakukan protes di seluruh Eropah terhadap surat khabar Denmark yang menyiarkan kartun-kartun yang menghina Rasulullah Saw. Kesmen merasa muak dengan stereotaip dan sikap anti-Muslim yang muncul bersamaan dengan maraknya aksi protes itu. Ia kemudian mendapat idea untuk mengungkapkan perasaannya itu melalui rekaan fesyen yang dibuatnya.


"Pertama, saya membuat baju panas untuk saya sendiri dengan mencantumkan slogan 'I love My Prophet' di baju itu untuk menunjukkan diri saya sebagai seorang Muslim yang memiliki sikap toleransi dan mencintai perdamaian," ungkap Kesmen yang berusia 34 tahun.


Tanpa diduga, baju panas yang dipakainya menarik perhatian ramai orang. Ketika dia sedang berjalan di luar dan mengenakan baju panasnya itu, orang selalu menghentikan langkahnya dan bertanya dimana ia membeli baju tersebut. Kesmen lalu menyedari ada peluang pasaran dakwah yang boleh dia manfaatkan. Bersama isterinya, Yeliz, Kesmen membuat baju-baju kasual dengan menyematkan tema-tema Islamik.

..::The Journey::..



Melih Kesmen 









MEnaRIKKAN? so siaApa2 Yg MInat n teringin nak JADI MCm 


Melih Kesmen 
boleh JA..
KEna ada usaha lA ya...
INSYAALLAH...^^

0 comments:

Post a Comment